نرخ تبدیل سایت چیست؟
اگر یک سایت فروشگاهی دارید، هدف مطلوب سایت شما، فروش محصولاتتان است. اگر یک سایت آموزشی دارید هدف مطلوب شما ثبت نام در دورههای آموزشی است.
خب، حالا از هر ۱۰۰ نفر بازدیدکننده که دارید چند نفر هدف مطلوب شما را انجام میدهند؟ چند نفر محصولی را خریداری میکنند و یا در دورههای آموزشی شرکت میکنند؟
نرخ تبدیل (به انگلیسی: Conversion Rate) در واقع درصدی از بازدیدکنندگان سایت است که فرآیند هدف مطلوب سایت را بطور کامل انجام میدهند.
نرخ تبدیل بالا یک نشانه خیلی خوب از موفقیت سایت است که در بازه ۱ تا ۱۰۰ درصد مشخص میشود. یک سایت با نرخ تبدیل سه درصد در شرایط خوبی قرار دارد. یعنی از هر ۱۰۰ بازدید ۳ نفر از سایت خرید میکنند ولی این شرایط میتواند روز به روز بهتر شود.
خارج از بحث درآمد، اگر تصمیم دارید تا نرخ تبدیل را برای موضوع خاصی تحلیل یا در بخشهای مختلف سایت پیگیری کنید، استفاده ابزار گوگل آنالیتیکس بسیار کمک کننده است.
گوگل آنالیتیکس شما رو به یک کارآفرین اینترنتی موفق تبدیل میکند و کاری میکند تا کسبوکارتان حرفهایتر و پر رونقتر از قبل پیش برود.
چطور نرخ تبدیل سایتم را محاسبه کنیم؟
محاسبه نرخ تبدیل اصلا به محاسبه سخت و پیچیدهای نیاز ندارد و فقط کافیه ریاضیات دوره ابتدایی رو بلد باشین و از فرمول زیر استفاده کنید.
فرمول نرخ تبدیل سایت = (تعداد ورودی کل * خروجی مفید ما) / ۱۰۰
تعداد ورودی کل: تعداد ورودی کل همیشه مقدار شکاری است که در آشیانه دام ما پرسه میزند. مثلا تعداد کل بازدیدکنندگان سایت
خروجی مفید ما: تعداد شکاری است که در دام تنظیم شده ما شکار شده است. مثلا تعداد افرادی که خرید کردهاند و یا در دوره آموزشی ثبت نام کردهاند.
میتوانید نرخ تبدیل را برای هر صفحه یا محصول هم بطور جداگانه محاسبه کنید. در این صورت باید نسبت بازدید از آن صفحه یا محصول خاص را بر تعداد کل بازدید از همان صفحه یا محصول محاسبه کنید.
در واقع نرخ تبدیل یک مقیاس اندازهگیری است که میتوانید برای بسیاری از مسائل از آن استفاده کنید. به عنوان مثال محاسبه
- نرخ تبدیل کانال بازاریابی: چه میزان از کل بازدیدهای سایت به تبلیغات گوگل یا اینستاگرام مربوط است؟
- نرخ تبدیل صفحات: میزان بازدید کدام صفحه بیش از دیگر صفحات سایت است؟
- نرخ تبدیل کلمه کلیدی: بواسطه کدام کلمه کلیدی بازدید بیشتری در سایت دارم؟
شاید پیش خودتان به این فکر کنید که محاسبه نرخ تبدیل برای کل سایت چه اهمیتی دارد؟ دانستن این آمارها چه کمکی به من میکند؟ زمانی که من به هدف خودم رسیدم چه اهمیتی دارد که نرخ تبدیل بازاریابی شبکههای اجتماعی من چقدر است؟!
چرا نرخ تبدیل را محاسبه میکنیم؟ دانستن این آمارها چه اهمیتی دارد؟
خب دلایل زیادی برای محاسبه نرخ تبدیل وجود دارد. میزان نرخ تبدیل حرفهای زیادی برای گفتن به شما دارد فقط باید گوش شنوا داشته باشید. محاسبه نرخ تبدیل کمکتان میکند تا
- سئو سایت خود را آنالیز کنید: اگر نرخ تبدیل سایت خیلی پایین است، شاید جهتگیری سئو شما درست نبوده و کاربران اشتباهی را هدف گرفتهاید. مثلا شما در سایت خود خدمات مراقبت از سالمندان و بیماران را ارائه میکنید، اما در یک باشگاه ورزشی حرفهای کمپین تبلیغاتی راه بندازید!
- ظرفیت واقعی کسب و کارتان را بسنجید: فرض کنید که صاحب یک سوپر مارکت در یکی از محلههای شهر هستید و هدفتان فروش ۱۰۰ کالا در روز است و در حال حاضر به این هدف رسیدهاید. در اینجا محاسبه نرخ تبدیل دیدگاهی از وضعیت کسب و کار شما را ارائه میکند.
- نرخ تبدیل رو به پیشرفت باشد، یعنی ظرفیت واقعی کسب و کار شما بیش از هدف تعیین شده است و میتوانید سود بیشتری کسب کنید.
- نرخ تبدیل نزولی باشد، خیلی سریع متوجه میشوید که مشتریان احساس نارضایتی دارند و با رسیدگی سریع، کسب و کارتان را نجات میدهید.
- گوگل را شیفته خود کنید: اگر نرخ تبدیل رو به پیشرفت باشد، گوگل متوجه سیر صعودی شما میشود بنابراین ترافیک هدف بیشتری به سایت شما روانه میکند. ولی شما باید دائما میزان نرخ تبدیل را اندازهگیری کنید و این روند صعودی را حفظ کنید تا توجه گوگل را از دست ندهید.
با چه روشهایی باعث افزایش نرخ تبدیل سایت شویم؟
پتانسیل نرخ تبدیل با استفاده از آنالیزهای مختلف قابل شناسایی است. مثلا باید عادات رفتاری کاربران را بشناسید و بدانید چه کارهایی را راحت انجام میدهند و از انجام چه کارهایی طفره میروند.
بعنوان نمونه کاربران سایت علاقهای به ارائه شماره تماس برای ثبت نام ندارند ولی از گزینه ثبت نام با استفاده از جی میل بسیار استقبال میکنند. با شناخت همین یک عادت، تعداد افرادی که در سایت ثبت نام میکنند را افزایش میدهید.
بیایید ببینیم چه روشهای دیگری به جز شناخت مخاطبین باعث افزایش نرخ تبدیل سایت میشود.
از تست A/B استفاده کنید
تست A/B بهترین روش برای کاهش خطر تصمیمگیری است که باعث میشود با خیال راحتترسراغ راهحلهای خلاقانه برویم و در نتیجه استفاده از خلاقیت، فرصتهای پیشرفت جدیدی را به کسب و کار خود هدیه کنیم.
تست A/B یا تست تقسیم یک تکنیک برای افزایش نرخ تبدیل سایت است. فرض کنید که برای یک صفحه از سایت دو تا عنوان انتخاب کردهایم. با استفاده از تکنیک تست تقسیم متوجه میشوید کدامیک از این دو عنوان مخاطب بیشتری جذب میکند. بهتر است در مورد چگونگی انجام این تست مطالعهای داشته باشید.
نتیجهگیری
برای افزایش نرخ تبدیل روشهای زیادی وجود دارد که در اینجا مجالی برای ارائه تمام آنها نیست. اما مراجعه به یک مشاور و طراح استراتژی بازاریابی و سئو، از تمامی این روشها موثرتر است. زیرا در نتیجه ی مشاوره با یک کارشناس در تمام هزینههای مالی، زمانی و نیروی کار صرفهجویی میکنید و در مقابل، فروش و سود بیشتری عایدتان میشود.